PEMIKIR UMMAH

Sunday 2 October 2011

Hudud. Polemik Dan Kedudukannya Di Malaysia

Al-kisahnya, bermulalah U.M.N.O dan sekutunya yang bernaung dibawah pemerintahan Perdana Menteri yang ke-4 mula merasa kedudukan mereka untuk terus bermaharajalela lagi dalam melakukan maksia serta jenayahnya terhadap rakyat jelata tergentar atau berasa gerun seketika hati-hati mereka, apabila PAS mula menimbulkan cadangan untuk melaksanakan HUDUD di Malaysia khususnya di bumi Kelantan yang dikenali Serambi Mekkah.

Tidak semena-mena, pemimpin yang selama ini mengaku dirinya Islam melenting membantah idea yang dicetuskan oleh pimpinan PAS bahkan memberi amaran kepada kerajaan PAS Kelantan akan dikenakan tindakan jika berkeras untuk melaksakan sistem HUDUD di bawah Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 yang mengandungi hukum HUDUD.

Kenapa pemimpin Islam sendiri perlu takut dengan hukum yang telah ditetapkan oleh tuan empunya badan dan alam semesta ini???!!! Tidak lain tidak bukan ketakutan yang menyelubungi mereka atas dasar kerana tingkah-laku sepanjang pentadbiran mereka adalah dalam keadaan melakukan jenayah yang akan disabitkan kesalahan dengan HUDUD.

Walaupun ada penentangnya, Islam tidak mengajar ummatnya untuk berdiam diri. Maka PAS meneruskan agenda perjuangannya untuk memastikan HUDUD dilaksanakan di bumi serambi Mekkah ini.

Meskipun sejak dilulus oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan tahun 1993 dan mendapat perkenan Sultan, natijahnya hukum HUDUD masih belum menjadi realiti akibat tidak mendapat sokongan Kerajaan Pusat demi melengkapkan suasana kondusif.

AL-QURANUL KARIM
ISLAM
PUASA
ZAKAT
HUDUD
Ya!
Ya...Ya!
Ya,,,,Ya,,Ya!!!
Tidak,,,tidak sesuai
*prinsip pemerintah Malaysia sekarang yang diterajui Barisan Nasional*

Beginikah pemimpin Islam yang ingin kita sokong dan mengharapkan meraka untuk menjaga agama Islam yang agung ini ????. Sangat perlu kita mengetahui dan membezakan orang Islam yang dinamakan Muslim dan Mukmin agar kita dapat ketahui kedudukan kita sendiri sebagai seorang Islam dan pemimpin yang ingin kita dokongi. Secara umumnya dapat ditakrifkan :

Muslim - orang Islam yang mengucap dua kalimah syahadah, mengaku Allah adalah tuhan mereka dan tiada tuhan lain melainkan dia. Mengaku Nabi Muhammad adalah Rasulullah atau utusan Allah.
Orang Islam Menjadi Mukmin – apabila mula mempraktikkan ajaran Islam seperti mana yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah.

ANTARA KENYATAAN PEMIMPIN UMNO YANG MEMPERSENDAKAN SYARIAT

1 > Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.
(Dr. Mahathir Mohamad,temubualnya dengan media massa, 14 Julai 1992)

2 > Pada pandangan saya, undang-undang Islam tidak sesuai dilaksanakan di Malaysia sekarang. Lebih baiknya undang-undang yang ada dikekalkan.
(Sulaiman Daud, temubualnya dengan media massa, 20 Ogos 1993)

3 > Saya cabar Kelantan laksana hukum HUDUD di depan orang bukan Islam.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac 1994)

4 > HUDUD tidak boleh dilaksanakan kerana sukar mendapat saksi yang tidak fasik.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pusat Bahasa Nilam Puri, Kelantan, 3 Mac 1994)

5 > Al-Quran perlu ditafsir semulauntuk disesuaikan dengan keadaan masa kini.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, 14 Ogos 1994)

6 > Saya akan mempastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum HUDUD.
(Dr. Mahathir Mohamad, temu bualnya denganmedia massa selepas siding Majlis Tertinggi U.M.N.O 1994)

7 > Kerja yang paling sesuai bagi Tok Guru (ulama’) ialah mengajar bukan mentadbir.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

8 > Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

9 > Kita (kerajaan pusat) akan ambil tindakan jika Kelantan meneruskan usaha melaksanakan HUDUD.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

10 > Melaksanakan hukum HUDUD sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar kacir dan ditindas oleh orang lain tidaklah secucuk dengan ajaran Islam.
(Dr. Mahathir Mohamad, ucapannya di Pasir Mas, Kelantan, 14 Ogos 1994)

11 > Bukan kerana dengan melaksanakan hukum HUDUD saja kita boleh menjadi Islam. Kita tengok banyak Negara Islam yang tidak melaksanakan hukum HUDUD, tetapi tidak bermakna mereka tidak Islam.
(Dr. Mahathir Mohamad, kenyataannya kepada wartawan, 30 April 1992)

12 > Perlaksaan hukum HUDUD boleh menyebabkan umat Islam menjadi mundur kerana tidak boleh bersaing dengan bukan Islam apabila orang Islam dipotong tangannya dan dilakukan hukum HUDUD yang lain. Sedangkan orang bukan Islam tidak dikenakan.
(Dr. Mahathir Mohamad, temubualnya dengan wartawan, 18 Ogos 1991)

13 > Jika meraka hendakkan sangat kukum HUDUD, meraka kenalah cuba hukum mereka sendiri atau mahkamah mereka sendiri. Mereka seronok nak potong tangan orang, seolah-olah jika tidak potong tangan, tidak Islam. Sekarang kita nak tengoklah mereka boleh buat atau tidak.
(Dr. Mahathir Mohamad, bercakap kepada wartawan)

14 > Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawabkan jika berlaku huru-hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan ummat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum HUDUD dilaksanakan di negeri itu. Rakyat harus menyoal perlaksanaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum HUDUD, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.
(Dato’ Seri Najib Razak, bercakap kepada wartawan, 20 April 1992)

15 > Apa erti negara Islam jika mundur
(Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, 13 November 1999)

KEDUDUKAN HUDUD

Undang-undang sedia ada yang dilaksanakan di Malaysia ini jauh lebih zalim kerana memperuntukkan hukuman gantung sampai mati untuk kesalahan tertentu yang tidak terdapat dalam hukum HUDUD

Apa yang nak ditakutkan sangat (dengan hukum HUDUD)? Macam takut hantu.....orang takut HUDUD macam takut hantu. Orang yang takut kepada hantu itu, tidak tahu pun bagaimana rupa hantu tetapi cukup takut dengan hantu. Samalah bila tanya apa itu HUDUD tak tahu.

Di Malaysia ada hukuman gantung sampai mati bagi kesalahan jual dadah, merompak dan sebagainya. Tetapi orang tak kata apa pun... Bagaimana dengan keluarga yang suaminya digantung sampai mati? HUDUD tak mati, kenapa orang tak marah hukuman gantung sampai mati tapi marahkan TG Nik Aziz pasal HUDUD?

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menegaskan hudud adalah undang-undang Allah dan sebagai parti pemerintah, PAS hanya menjalankan kewajipan.

Isu HUDUD perlu dilihat secara ilmiah dan profesional oleh semua pihak. HUDUD tidak menimbulkan apa-apa masalah kepada masyarakat bukan Islam kerana ia hanya membabitkan umat Islam sahaja.

HUDUD adalah undang-undang untuk menyelesaikan masalah jenayah yang ada di muka bumi berbanding dengan peraturan lain yang dilihat gagal.

Buktinya dapat dilihat di merata dunia termasuk dalam negara di mana isu jenayah semakin membimbangkan walaupun peraturan atau undang-undang yang dikuatkuasakan bertambah ketat.

ANTARA INTIPATI KESAN PELAKSANAAN HUKUMAN HUDUD

Mutakhir ini orang ramai asyik mengatakan, membincangkan dan hanya melihat dari satu sudut aspek pelaksanaa hukuman HUDUD yang dikatakan nampak begitu kejam!!! Adakah ia betul-betul kejam??? Bagaimana dengan orang yang mekukan kesalahan atau kezaliman itu??? Kejam atau tidak??? Cukupkah, setimpalkah hukuman yang dikenakan ke atas penzalim mengikut undang-undang yang sedia ada??? Bagaimana pula natijahnya, kepada masyarakat umum apabila HUDUD dilaksanakan???

Tidak terlambat lagi bagi yang masih belum mengetahui lebih mendalam akan perihal HUDUD ini untuk menimba dan mendalami ilmu ini. Di sini dapat diutarakan beberapa intipati kesan pelaksanaan hukuman HUDUD ini.

*** Supaya hukuman yang dikenakan adalah adil dan saksama sebagaimana yang dirasai oleh orang yang dizalimi ***misalannya:
((seorang mat rempit telah melanggar seorang anak mak cik yang dikenali mak cik kiah. Apabila mat rempit ini ditangkap, melalui proses perbicaraan mahkamah. Maka didapati mat rempit ini bersalah, lalu hakim menjatuhkan hukuman penjara selama 3 tahun serta denda RM2000. Berbaloikah dengan hukuman sebegini??? Memadaikah dengan apa yang menimpa anak mak cik kiah ini??? Sepatutnya orang dizalimi yang membuat keputusan sebagai mana ia merasa kepahitan itu. Bukan orang(hakim) yang menetukan hukuman tersebut kerana hakim tidak merasainya sebagaimana yang dirasai oleh mak cik kiah, kedudukan atau kepahitan yang dirasai mak cik kiah dengan hakim adalah berbeza sama sekali. Maka dengan HUDUD lah sudah pasti hukuman yang dikenakan adalah setimpal dan sepadan dengan apa yang dilakukan oleh penzalim atau pesalah)).

*** Pengukur asas kejayaan pemimpin ***misalannya:
((Sebagaimana kisah di zaman Rasullah, seorang sahabat telah mengaku melakukan kesalahan, maka diminta nabi melaksanakan hukuman HUDUD kepada beliau. Selepas berkali nabi menyoal, makan HUDUD dilaksanakan.)) - di sini dapat kita lihat bagaimana seorang sahabat sanggup dirinya dilaksanakan hukuman HUDUD tanpa disuruh. Ini kerana dalamnya penghayatan para sahabat terhadap setiap ajaran di dalam agama Islam itu sendiri . Takut akan azab Allah di akhirat yang kekal berbanding azab di dunia yang sementara. Tidak lain dan tidak bukan ini kerana atas asas kejayaan didikan dan pentarbiyahan Rasululllah selaku pemimpin terhadap para sahabatnya akan syariat Islam sehingga ke tahap itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics