PEMIKIR UMMAH

Friday 9 December 2011

Demonstasi Aman Penduduk Matau Jengka Bantah Pengusiran MDM


Syukur ke hadrat Illahi kerana masih lagi diizinkan untuk berkongsi kejadian yang berlaku bersama pembaca-pembaca blog, serta selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

BANDAR TUN ABDUL RAZAK JENGKA yang dulunya dikenalinya Bandar Jengka dalam proses merubah wajah tetapi dalam penganian kepada rakyat jelata. ‘Malapetaka’ dihalau kerajaan U.M.N.O yang mereka dokongi merupakan pengalaman pahit kepada kira-kira 350 orang penduduk Matau, Jengka.

Ia merupakan jawapan tepat kepada perjuangan u.m.n.o untuk membela hak Orang Melayu sebagaimana diuar-uarkan oleh para pemimpin parti itu.

Apa tidaknya, sebahagian besar penduduk Matau adalah penyokong u.m.n.o malah dalam setiap kali pilihan raya, penduduk bertungkus lumus berjuang untuk memenangkan BN kerana mereka percaya hanya u.m.no. sajalah yang mampu mempertahankan hak mereka.

Setiap kali pilihan raya di kawasan itu, hampir tiada langsung bendera PAS dikibarkan menandakan sokongan padu penduduk terhadap u.m.n.o.-BN.

Hari ini, penduduk Matau telah mendapat jawapan tegas daripada kerajaan u.m.n.o apabila mereka menerima notis terakhir supaya berpindah dan merobohkan sendiri rumah yang didiami sejak 40 tahun lalu atau menerima tindakan daripada pihak berkuasa.

Demikian itu kira-kira lebih 400 orang penduduk Matau telah mengadakan demonstrasi aman pada 6 Disember lepas membantah pengusiran Majlis Daerah Maran.

gambar-gambar sekitar demonstrasi












Penduduk Matau adalah komuniti awal Bandar Jengka yang membina penempatan dan bekerja dalam sector pembalakan serta memulakan perniagaan sejak 1969.

Penduduk Matau mempunyai wawasan jangka panjang dan telah memulakan proses untuk mendapatkan status hak milik tanah dengan membuat permohonan kepada pihak berkuasa.

Mereka berjaya mendapatkan status Lesen Pendudukan Sementara (TOL).

Difahamkan, status TOL adalah langkah awal untuk mendapatkan status hak milik kekal biasanya selepas 10 tahun mendapat TOL. Namun ia tidak berlaku kepada penduduk Matau apabila kerajaan menaik taraf status Jengka.

Apabila kerajaan negeri meletakkan Bandar Jengka di bawah kuasa Majlis Daerah Maran (MDM) pada tahun 1999, Kerajaan telah membatalkan TOL kepada penduduk yang diberinya 13 tahun.

Tidak lama selepas itu, MDM mula menunjukkan ‘taringnya’ dengan menghantar notis kepada penduduk dan menyatakan tanah tersebut sudah menjadi miliknya(MDM) dan meminta penduduk mengosongkannya.

“Terkejut dengan notis MDM, penduduk telah berdialog dan meminta MDM/kerajaan memberi pampasan serta menyediakan kemudahan sewajarnya kepada penduduk”.
Malangnya permintaan dari penduduk itu tidak dipenuhi pihak berkuasa sebaliknya penduduk semakin terhimpit dan hanya menunggu masa dan ketikasaja untuk diusir.

Ada dari penduduk yang menyertai demonstrasi aman adalah dari peneroka awal Matau yang meneroka bersama ibu bapanya ketika berusia 13 tahun. Ramai peneroka awal sudah meninggal dunia dan dikebumikan disitu.

“Matau ini adalah tanah air kami, ramai dilahirkan di sini, kami tetap di sini dan merayu kerajaan tidak mengusir kami,” kata salah seorang penduduk di situ.

Merobohkan rumah dan kampung kami adalah zalim dan satu tindakan yang kejam!!!.

“Seharusnya kerajaan memberi status hak milik kepada penduduk sebelum apa-apa proses pemodenan hendak dilakukan.”

Berbeza sama sekali dengan negeri Cek Siti Wan Kemban atau dikenali negeri Serambi Makkah dibawah kepimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Nik Mat, yang menyediakan tempat tinggal dahulu kepada penduduk sebelum meminta penduduk berpindah untuk pembangunan dan keselesaan serta keselamatan penduduk.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics