PEMIKIR UMMAH

Wednesday 13 July 2011

LYNAS @ GEBENG (KUANTAN). Kenapa Kami Bantah ??

  1. ~ Merbahaya kepada 10,000 penduduk yang berada dekat dengan kilang Lynas
  2. ~ Pembuangan radioaktif di Kuatan, walaupun 5% tetapi ia boleh memberi kesan seperti kanser dan kecacatan
  3. ~ Projek memproses nadir bumi yang sedang dibina di Gebeng oleh firma Australia, Lynas akan menghasilkan  20,000 tan sisa radioaktif setahun apabila beroperasi kelak. Ini adalah 10 kali lebih tinggi daripada kilang nadir bumi Asia di Bukit Merah yang ditutup 20 tahun lalu, kata pakar kesihatan awam Dr T Jayabalan.
  4. ~ Bahaya radioaktif dapat dilihat selepas tsunami di Fukushima, Jepun. Walaupun mempunyai kelengkapan yang canggih, jauh berbeza dengan malaysia. Adakah Malaysia setanding dengan Jepun.
  5. ~ Kalau tidak merbahaya kenapa Australia tolak. Bahan mentah dibawa daripada Australia jarak 2,500 kilometer. Sudah tentu merbahaya kepada negara mereka, kenapa pula Pahang mencari maut.
  6. ~ Kesan pembinaan loji pemprosesan logam radioaktif hanya akan dilihat 30tahun akan datang apabila berlaku pencemaran sisa buangan jika berlaku kebocoran.
  7. ~ Pengalaman ngeri daripada loji Asia Rare Earth (ARE) Mitsubishi Chemical di Bukit Merah, Ipoh yang dikatakan menyebabkan sekurang-kurangnya 6 kes leukimia di kalangan masyarakat setempat sebelum ditutup pada 1992 ekoran protes awam.
  8. ~ Apa rasional pula diberikan pengecualian cukai kepada syarikat ini selama 12 tahun. Maknanya, syarikat untung, nyawa rakyat dilelong. Kenapa terlalu murah hati walaupun projek ini adalah lombong maut
    ANTARA GAMBAR-GAMBAR BANTAHAN
    TERHADAP LYNAS









     9.  ~ Bagaimana keadaan air kumuhan yang keluar daripada kilang yang mempunyai kuasa radioaktif? Apakah jaminan ia boleh selamat kepada penduduk sekitar Kuantan.
    10.  ~ Semua negara maju menolak projek ini, kecuali China sahaja.
    11.  ~ Kerajaan Terengganu menolak projek ini pada tahun 2007, kerana memahami ini bahaya kepada nyawa manusia. Kenapa ahang berdegil mahu menerimanya?
    12.  ~ Kita kekurangan tenaga pakar dan isu keselamatan pemprosesan nadir bumi yang sisanya mempunyai kesan radioaktif.
    13.  ~ Ia akan memberi impak pada industri pelancongan yang menjadi kebanggaan negeri pantai timur itu terutama di kawasan pantai.
    14.  ~ Ia juga akan memberi kesan kepada industri keropok lekor dan ikan bakar serta industri ikan masin di Kuantan.
    15.  ~ Kebarangkalian loji nadir bumi akan mengakibatkan para ibu melahirkan BAYI CACAT.

    berikut merupakan antara kesan-kesan ASIAN RARE EARTH (ARE) di Bukit Merah, Ipoh, Perak, yang telah ditutup 20 tahun yang lepas.






    PAS, Pakatan Rakyat dan NGO membentuk badan bertindak untuk menentang projek Lynas. Cuma tinggal ialah UMNO sahaja yang menyokong. Paling kelakar sekali ialah Tok Empat UMNO memebri taklimat kepada penduduk kampung, projek ini tidak merbahaya hasil penerangan yang diberikan oleh pihak kerajaan kepada beliau.

    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


    Get ISLAMIC-Graphics