PEMIKIR UMMAH

Friday 17 February 2012

Ijazah Kedoktoran Vs Dr. Rosmah


"Ijazah kedoktoran, terutama PhD ialah satu "learning curve" untuk lesen yang menunjukkan kemampuan berkerja dengan idea sendiri untuk melakukan penyelidikan. Ia bukan untuk dibangga bangga dan dimegah megah. Malang sekali, mutakhir ini PhD menjadi bahan yang diminati di Malaysia kerana ia membawa "title" Doktor(Dr) dengan status tersendiri.

Gejala ini menyerang di peringkat kakitangan kerajaan yang tidak terlibat dengan penyelidikan hinggalah ke peringkat ahli politik, artis pun mengalami gejala ini juga, bahkan ustaz yang tidak melakukan penyelidikan dalam kerjayanya juga dijangkiti penyakit PhD ini. Lainlah kalau Dr ini terlibat dengan penyelidikan atau pendidikan di peringkat pengajian tinggi.

Dalam sektor kerajaan, penyakit ini amat ketara kerana pegawai yang terlibat dengan sektor pentadbiran berebut-rebut untuk mendapat biasiswa pengajian dalam bidang kedoktoran. Mereka dari kumpulan ini terdiri dari D.O di pejabat tanah hinggalah konsular di kedutaan malaysia di luar negara.

Calon UMNO yang menentang DSAI di Permatang Pauh dulu bukankah menipu rakyat di situ mengatakan beliau sedang mengaji untuk ijazah kedoktoran PhD di luar negara. Anak orang kuat UMNO yang menjaga PWTC itu juga menipu PhD kepada seluruh rakyat Malaysia. Inilah antara peristiwa-peristiwa yang sepatutnya menjadi renungan dan bahan muhasabah diri sendiri untuk seluruh rakyat malaysia yang perihatin.

Oleh yang demikian, tidak hairanlah kalau Rosmah pun bangga bila di beri Ijazah Kedoktoran oleh Universiti Curtin itu. Dia perlu itu semua untuk mengubah persepsi rakyat Malaysia kerana katanya Ijazah itu diberi di atas jasanya dalam pendidikan untuk program permata negara.


Jasa Rosmah dan suaminya dalam program pendidikan negara bukan cerita baru. Jasanya sudah mengapai hingga ke London.  Kita perlu ingat jasa suami Rosmah masa menteri pelajaran dulu.
Antaranya memberikan biasiswa istimewa kepada seorang anak peranakan lelaki Pakistan (Pakistan British) dengan perempuan Melayu yang menetap di England. Pada masa itu, katanya anak Paki-Melayu ini sangat pandai. Lalu liputan dan hebahan meluas di beri sedemikian rupa. Akhirnya projek itu terbengkalai sehingga kubur program berkenaan gagal di kesan hingga sekarang. Perlu pembangkang soal di parlimen sekarang mengenai projek mega suami Rosmah itu. Padahal ramai lagi rakyat di dalam negara yang memerlukan sokongan.
Ape yang paling risau sekali ialah puak-puak yang bergelar ustaz, yang reti agamanya, mereka ini terlebih dok sohor dengan PhD nyer.....herm.... itu lah punyer pasal ilmu bukan untuk dikongsi dan diamal tapi untuk menyohor diri biar orang angkat, orang julang namanya.


Yang menjadi masalahnyer pula, sesetengah masyarakat kita hari ini memandang ilmu seseorang itu dengan Ijazah yang diperolehinya, bukan memandang dengan selayaknya dan sebetul-betulnya.


Ini antara luahan bekas pelajar Curtin Universiti terhadap gelaran kedoktoran kepada Rosmah mansur. Di bawah adalah point-point yang diambil dari email asalnya.

1. Email neh dihantar kepada pihak pentadbiran universiti curtin yang menganugerahkan rosmah mansur gelaran kedoktoran baru-baru neh.

2. Kandungan email neh membetulkan gelaran sebenar rosmah mansur. Rosmah Mansur bukan the first lady of malaysia. Sebaliknya dia hanyalah isteri perdana menteri sahaja. Dia tiada apa2 jawatan pun dalam kerajaan. 

3. Email neh bukan kondem rosmah atau pihak pentadbiran universiti curtin sebaliknya dia mempersoalkan apa rasionalnya rosmah mendapat kedoktoran dan membetulkan gelaran yang tepat bagi rosmah mansur.

4. Menurutnya program permata dibiayai oleh wang rakyat. Ia bukan guna wang poket rosmah mansur. Oleh kerana ia dibiayai guna wang rakyat kenapa pula rosmah yang dapat nama? Mana adil. 

Ini antara main point dia. Memang betul pun. Bila fikir-fikir balik.. memang rosmah mansur tak boleh dapat penganugerah gelaran neh pun.Yelah.. dia bukan ada sumbang apa pun. Guna wang rakyat buat program permata. Tapi sampai ke hari neh satu haram kita tak tahu apa-apa pun mengenai program neh.

At least kalau ada gambar 600 pusat permata tue logik arh juga. Kalau dah ada pusat mesti ada pekerja kan? Sapa kerja kat sana? Apakah lokasi dia? Sapa hantar bebudak pergi permata? Mana budak2 yang duduk bawah permata? Aiyohhh.. bukan makin tambah baik makin kusutkan suasana jek lah oii. Itulah bahana nya bila dapat sesuatu yang bukan layaknya. Kan orang dah complaint macam-macam. Banyak-banyaklah berfikir sendiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics