PEMIKIR UMMAH

Sunday 17 July 2011

Patut Memuji !!!

Mafhumnya “ SEGALA PUJI BAGI ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM ” – 
(surah Al-Fatihah,ayat 2)

mari dengarkan lagu ini sebentar
 
Alif Lam bagi Alhamdulillah menunjukkan aliflam istiqraqiyyah, yang menunujukkan segala dan semua pujian atau pujaan yang difahami makhluknya adalah hanya layak bagi Allah s.w.t tuhan sekalian alam.
Tetapi malangnya kenapa masih ada manusia yang memuji manusia mengatasi daripada memuji kepada Allah s.w.t. Sedangkan Allah yang menciptakan dia dan seisi dunia ini.
Ramai yang memuji akan pemimpin atau kerajaan mereka yang mengurus tadbir negara mereka.
Pemimpin yang hanya baru memerintah 50 tahun berbanding dengan Allah yang telah mengurus tadbir alam sejak sekian lamanya sebelum tok kita nabi adam diciptakan lagi.
Manusi yang mengurus baru satu negara dengan hanya baru 50 tahun sudah banyak cacat celanya (sama ada dari segi membina, mengurus, kemasukan, atau pengeluaran), sedangkan Allah sudah sekian lama mengurus tadbir alam sekian lamanya, tiada satupun mempunyai kesilapan serta kekurangan.
Tetapi tuhan  yang sama sekali tidak ada cacat celanya serta kekurangan dalam mengurus tadbir alam ini tidak dipuji, pemimpin yang banyak cacat celanya, banyak rasuahnya, banyak penipuannya itulah yang dipujinya juga.
SEDARLAH............
Bukan itu sahaja, bahkan Allah memberi peluang kepada makhluknya untuk mencari apa yang tidak kena dengan urus tadbir Allah s.w.t kepada kita, (sudah pasti akan penatlah makhluknya untuk menjumpai cacat celanya dalam urus tadbir Allah kerana memang tiada satu pun something wrong yang diuruskan Allah untuk makhluknya, bahkan Allah itu Maha Pemurah)
Bayangkan kalau pemimpin kita membuka ruang kepada rakyatnya untuk memberi comment,pendapat atau pandangan. Erm....sudah pasti tidak terjawab pemimpin kita. Panjang lebarlah surat yang akan diterima dari rakyatnya.
Lihat pula bagimana pemimpin yang menguruskan untuk pembinaan stadium atau sebagainya, baru hanya 2 tahun sudah runtuh tetapi ciptaan Allah seperti matahari tidak pernah luntur warnanya, bumi yang sudah tua usianya tetpai tidak menampakkan penuaannya dari segi zahir. Jadi kenapa kita mesti untuk mengampu pemimpi kita lebih dari Allah s.w.t.
Segala-gala puji mestilah kembali hanya kepada Allah s.w.t sekalipun orang memuji kita, kerana kebaikan yang kita perolehi tidak lain tidak bukan datangnya dari Allah sama ada air,makanan, udara dan sebagainya.
Ini tidak Allah yang menciptakan air, satu sen pun tidak perlu dibayar, tetapi manusia yang menguruskan air pula yang mengenakan bayaran (sudah la dikenakan bayaran, ditambah pula dengan mahalnya bayaran yang dikenakan). Dia ingat air tu air dia? Dia hanya memasang saluran paip air sahaja, yang menguruskan air sahaja bukan yang menciptakan air.
FIKIRKANLAH.........
Tidak salah untuk kita untuk memuji kepada manusia, tetapi hanya sekadar untuk menjaga hati, sebagi muamalat kita dengan manusia. Kerana segala puji kembali dan hanya bagi Allah s.w.t sekalipun kita memuji manusia.

~ KITA BERIBADAT UNTUK MEMUJI ALLAH, BUKAN UNTUK DIPUJI~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics