PEMIKIR UMMAH

Tuesday 20 March 2012

Apa Hal Plak Dengan MC Donald Ni

Assalamualaikum w.b.t

YB / Datuk Seri / Dato’/ Tuan / Puan / Saudara /Saudari,

Status Halal dan Siapakah Pembekal MacFood Services Sdn Bhd untuk Mc Donald di Malaysia
MacFood Services Sdn Bhd adalah syarikat yang Bertanggungjawab mengimport daging/ayam dari luar (dikatakan dari Australia) untuk produk Mc Donald di Malaysia. Siapakah pembekal MacFood Services Sdn Bhd ini? dan Organisasi Islam manakah Yg mengeluarkan Sijil Halal kepada mereka? 

Perkara ini Telah diajukan kepada pihak JAKIM, namun malangnya Pihak JAKIM enggan mendedahkan semua ini atas alasan “confidential” (sulit) manakala pihak MacFood services Sdn Bhd, mereka tidak boleh mendedahkan perkara ini atas alasan ianya berkait dgn Mc Donalds, jadi perlu diadakan perbincangan dgn pihak Mc Donalds untuk mendedahkan “confidential”(sulit) ini. Karenah birokrasi dalam isu ini mencerminkan bahawa status “HALAL” kelihatan boleh “DIPERSOALKAN”

YB/Datuk Seri/Dato’/Tuan/Puan/Saudara/Saudari boleh hubungi pihak JAKIM (Bahagian halal JAKIM) 03-83150200 dan dan Macfood Services Sdn Bhd (bahagian executive Halal) 03-56330222.

Kenapa perlu kita tahu siapa Pembekal MacFood Services ini?

Kita perlu tahu kerana pembekal ini adalah dari luar Negara yang mana pihak berkuasa Malaysia tidak ada kuasa untuk memantau dan meletakkan syarat kepada mereka. Pembekal ini Beroperasi diluar malaysia, Bukan syarikat Malaysia dan bukan kepunyaan Muslim, tidak dikuasai oleh orang islam serta beroperasi dinegara Bukan Islam. Tentulah tuntutan ini amat KUAT. Ini adalah sebahagian dari HAK kita sebagai pengguna Islam untuk mengetahui siapakah pembekal dari luar tersebut. “HAK PENGGUNA ISLAM”

Kenapa Nama Syarikat Pembekal dari luar Negara ini di “Confidential” kan oleh JAKIM, MacFood dan Mc Donalds? Juga Kenapa Badan/Organisasi Islam Di Luar Negara Yang mengeluarkan Sijil “Halal” kepada Pembekal ini juga TURUT Di “Confidential”(sulit) Kan oleh MacFood Services Sdn Bhd?

Ingin sy jelaskan disini, Sy tidak Mempertikaikan Sistem/Prosedur "HALAL" JAkim. Tetapi sy Menuntut Sikap "Transparency"(ketelusan) Pihak Jakim dalam hal ini (Siapa Pembekal dan Badan yg Mengeluarkan Sijil Halal kepada Pembekal Tersebut).

Sekiranya JAKIM benar – benar yakin akan kejujuran pembekal ini, kenapa perlu menyembunyikan Nama Pembekal berkenaan.

Dimanakah Sikap "Transparency"(ketelusan) oleh pihak JAKIM dan dimanakah Tanggungjawab, Kredibiliti serta Keprihatinan JAKIM terhadap sensitiviti Umat Islam di Malaysia...

Harap Jasa Baik YB/Datuk Seri/Dato’/Tuan/Puan/Saudara/Saudari dapat ketengahkan perkara ini supaya rakyat Malaysia Jelas akan siapa pembekal dan Organisasi mana yg mengeluarkan sijil halal kepada mereka. Seperti dalam Sabda Rasulullah SAW:

Sabda Rasulullah SAW ;"Yang halal adalah jelas dan yang haram juga jelas, tetapi di antara keduanya terdapat juga perkara yang belum jelas (syubhah) dan lebih baik dijauhi” (Riwayat: Bukhari dan Muslim)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics