PEMIKIR UMMAH

Saturday 31 December 2011

Tahun Baru, Sambut Tahun Lama


Kehadiran Tahun Baru dilihat sebagai satu hari perayaan yang disambut dengan pelbagai upacara yang kebiasaannya menelan perbelanjaan yang besar. Orang ramai diajak berkumpul di tempat-tempat yang tertentu sama ada secara terbuka mahupun tertutup dan mereka disajikan dengan pelbagai program hiburan yang mengasyikkan serta bertentangan dengan Islam.

Bahkan di sesetengah perhimpunan tersebut dicemari dengan aksi pergaulan bebas diantara kaum lelaki dengan perempuan, pesta tari-menari, penggunaan pakaian yang menjolok mata bahkan adakala minuman keras turut disajikan sambil masing-masing menunggu kedatangan detik 12 malam yang menunujukkan masuk Tahun Baru. Maka sorak-sorai serta jerit-pekit gembira bergema apabila jam tepat menunjukkan pukul 12 malam.

Hiburan berunsur maksiat ini akan berterusan sehingga pagi hari, ini sebenar budaya kaum yang ingkar kepada perintah Allah s.w.t yang telah menjadi ikutan muda-mudi Islam pada masa kini. Budaya sebegini giat dipropagandakan di Negara Islam melalui musuh-mush Islam agar ummat Islam terpesong dari perintah yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t.

Hakikatnya, kita telah diperingatkan Allah tentang niat buruk golongan ini melalui firman-NYA yang bermaksud :

“Órang-orang yahudi dan nasrani tidak akan sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah kepada mereka : “sesungguhnya petunjuk Allah
(agama Islam itu adalah petunjuk yang benar)”.
-ayat 12 surah al_baqarah-

Seperti yang telah sedia maklum, upacara sambutan tahun baru ini kebanyakan adalah pesta-pesta yang dipenuhi dengan perkara-perkara yang berunsur maksiat dan Allah s.w.t. telah menjanjikan azab yang pedih bagi mereka yang berpesta di atas muka bumi ini atas perbuatan-perbuatan terlarang.

Dapat kita katakan golongan manusia yang berperangai sebegitu rupa sebenarnya bukan menyambut tahun baru, tetapi mereka kembali menyambut tahun lama seperti zaman jahiliyyah.

..........................

Tidaklah menjadi kesalahan sekiranya setiap kali menjelang Tahun Baru, seseorang muslim itu melakukan muhasabah terhadap apa yang telah berlaku dalam hidup dan berusaha untuk membuat perancangan dalam memperbaiki apa jua kelemahan yang ada dalam diri masing-masing.

Oleh itu, apabila tiba tahun Baru, maka tidaklah dilarang untuk seseorang itu menanam azam baru yang positif serta selari dengan syarak untuk memastikan azam tersebut menjadi reality bukan sekadar angan-angan.

Apa yang lebih baik, ummat islam mengutamakan Tahun Baru mengikut kalendar  Islam. Ini kerana penggunaan kalendar Islam lebih wajar untuk diperluaskan dalam urusan-urusan harian dikalangan ummat Islam sendiri. Mereka perlu merasa bangga terhadap agama Islam yang dianutinya serta syiar-syiar yang berkatian dengannya.

Janganlah kita menjadi ummat yang tidak mempunyai pegangan, lantas mudah terikut-ikut dengan budaya-budaya asing yang cuba ditanam dalam masyarakat kita dengan tujuan untuk menjauhkan kita dari jalan yang lurus lagi diredhai Allah s.w.t.

Hindarkan diri kita daripada menjadi agen-agen yang mempopularkan hidup musuh-musuh Islam serta menyohorkan budaya-budaya kuning mereka sehingga ia mengalahkan atau menggantikan cara hidup dan akhlak-akhlak yang lebih Islamik.

~ TAHUN BARU, AZAM BARU ~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics