PEMIKIR UMMAH

Thursday 15 December 2011

Duhai Sahabat Ku


Memikirkan sahabat-sahabat ku yang telah lama bersahabat, bermain bersama, panjat pokok bersama, dirotan cikgu bersama. Maka kerisauan dalam diri akan keadaan mereka semua dalam dunia sekarang yang serba moden dengan maksiat yang semakin sukar untuk dibendung.

Maka....

Lebih kurang 3 minggu yang lepas, telah ditakdirkan untuk ku membuat satu group di laman muka buku bagi mengumpulkan kembali rakan-rakan ku yang telah mengharungi cabaran pelajaran di awal bangku persekolahan.

Bermula darjah 1 sehingga darjah 6.

Sungguh menyeronokkan kerana group ini dapat menyua kembali rakan-rakan ku dahulu. Walaupun tidak dapat bersua muka, tetapi dengan berchating di laman muka buku ini sudah menggembirakan.
Ku mengharapkan ikatan ukhwah yang dijalinkan tidak putus buat selamanya,

'‘BERTEMU KERNA ALLAH, BERPISAH KERNA ALLAH JUA’'

Rindu akan kenangan suka-duka bersama sewaktu kecil......membuatkan kami berkongsi pelbagai cerita dalam group tersebut. Kesedihan yang dahulunya, sekarang sudah menjadi satu kenangan yang menyeronokkan.

Tetapi tidak mencukupi dengan bersembang dengan bualan kosong sahaja, maka ku selitkan beberapa info berkaitan agama. Mula la berlumba-lumba dyorang mengepost di dalam group tersebut. Menjadi satu aktiviti yang menarik pula.

Syukur Alhamdulillah, masih ada rakan ku yang mempunyai tarbiah dirinya.

Sedikit lama kemudian, maka ku cuba dengan mengepost sedikit siyasah yang bertajuk demonstrasi aman Matau, Jengka dalam tulisan blog ku yang lalu.

Ku ingin melihat reaksi sahabat-sahabat ku, dalam dunia serba moden, adakah minda orang yang masih muda yang dipanggil ‘Pemuda Harapan Bangsa, Pemudi Tiang Negara’ ini berminda moden juga atau kekal di takuk lama sebagaimana golongan veteran-veteran terdahulu???

Nampak gayanya memang sebegitulah jawapannya masih di takuk lama, yang tidak inginkan perbincangan politik dibincangkan di group tersebut. Maka berlakulah komen-mengomen, bahas-membahas tentang status yang ku postkan.

Ada yang setuju, dan ada yang tidak, kebanyakannya adalah menetang. Maka ku teruskan dengan penerangan-penerangan yang sepatutnya bagi melegakan keadaan (yang tidak tegang seberapa pun) sekadar pandangan mereka semua.

Sedikit bertambah ada yang menerima dan juga masih ada yang kekal dengan pendirian mereka, tidak perlu bincang hal sebegini.

Katanya “join group nih sekadar ingin berjumpa dengan kawan-kawan lama”.

Kerisauan yang mula timbul dibenak ku, aku mengambil jalan tengah menghentikan daripada membincangkan hal siyasah ini. Dibimbangi mereka akan keluar dari group tersebut. Lebih susah untuk tarbiah menular ke sahabat-sahabt ku nanti.

Itulah mereka orang muda yang tidak memikirkan hal saudara-saudaranya, atau mengenai siyasah dan Negara mereka sendiri, sedangkan setiap keaadaan yang berlaku akan melibatkan diri mereka juga. Kerana apa ya???

Walaupun harga barangan kos sara hidup semakin meningkat, tetapi tidak dihiraukan. Kasihan yang miskin kan. Tidak lain kerana kehidupan mereka masih serba-serbi mencukupi. Dengan rumahnya, wang ditangannya dan bermacam-macam lagi.

Tanpa memikirkan akan kehidupan mereka masa hadapan.

Mungkin ada betulnya, sahabat tidak mahu membincangkannya. Kenapa perlu terburu-buru ku ingin bincangkan hal tersebut, sedangkan masalah agama masih banyak lagi yang perlu diselesaikan.

Kedua-duanya ada pro dan kontranya. Tak pe....biarkanlah dahulu. Slow-slow dahulu.

Semestinya perkara sebegini menjadi masalah kepada semua insan yang tidak berminat untuk mengambil cakna akal hal negaranya. Kerana didikan agama yang menyeluruh tidak lagi kesampaian ke jiwa-jiwa mereka. Itulah pentingnya Tarbiah Islamiyyah kepada setiap diri seseorang itu.

Agar mengambil Islam itu dalam semua konteks (syumuliyyah). Tidak sekadar solat, puasa, zakat, dan haji.

Itulah sahabat-sahabt ku yang banyak memberi ku pengalaman suka dan duka.

~ PEMUDA HARAPAN BANGSA, PEMUDI TIANG NEGARA  ~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics