PEMIKIR UMMAH

Monday 16 January 2012

Jangan Terkeliru Dengan Istilah (Negara Berkebajikan))



That’s time ingin berkongsi bersama sahabat pembaca bagi membetulkan perspektif salah mengenai agenda yang ingin dibawa jemaah Islam di dalam Malaysia ini.

Selaku Ketua Penerangan Pas Malaysia, Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan bahawa PAS tidak sekali-kali keluar daripada landasan Islam kerana memperjuangkan konsep ‘negara berkebajikan’.

Negara Islam dan negara berkebajikan Cuma istilah. Sedangkan intipati serta tujuannya adalah sama. Jika sesuatu istilah itu membuatkan sesetengah pihak memberi perspektif negatif, maka menukar kepada istilah lain adalah strategik tepat selagi mana tidak menyalahi syarak. (Ingat ini wasilah ataupun strategik namanya, bukannya dasar).

Contoh yang dibawa, mengenai peristiwa perjanjian Hudaibiyah, apabila pihak Musyrikin Makkah enggan menerima perjanjian jika nama Muhammad Rasulullah ditulis.

Pihak Musyrikin Makkah meminta ditukar kepada Muhammad bin Abdullah dan ditentang oleh sesetengah sahabat. Rasulullah memberi pemahaman bahawa nama rasulullah dan Muhammad bin Abdullah ialah orang yang sama, maka tidak apa-apa masalah.

Sahabat yang menentang akhirnya faham dan menerima penjelasan itu. Bagaimana pula dengan kita yang berlagak lebih alim pulak? Tak nak terima.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics