PEMIKIR UMMAH

Saturday 21 January 2012

Suara Dari Langit



‘Suara aneh dan menakutkan dari langit` yang berlaku di Kota Samarahan, Sarawak, baru-baru ini pada 11 dan 12 Januari 2012 telah menggemparkan bukan sahaja negara kita Malaysia, bahkan seluruh dunia.

Bagi orang Islam yang beriman dengan sebenar-benarnya mereka tidak akan menganggap perkara ini satu situasi yang boleh dibawa cerita kemana-mana tanpa mengambil iktibar akannya. Kerana ini mungkin merupakan satu amaran kepada umat Islam di akhir zaman ini.

Setiap ummat Islam wajar mengambi iktibar atas kejadian-kejadian ganjil yang berlaku yang mungkin menjadi petanda kemurkaan Allah atas dosa-dosa yang dilakukan selama di muka bumi ini.

Setiap yang ganjil belaku di dunia ini wajar diambil iktibar oleh semua ummat Islam, mungkin ia adalah amaran kepada kita. Rasulullah juga ada menyebut kita ini ummat akhir zaman, banyak petanda yang sudah berlaku.

Kita perlu merenung diri bermuhasabah diri, terlalu banyak dosa yang kita lakukan, kita merupakan ummat paling maju dan bertamadun namun kita lupa Tuhan, kita semakin kufur pada-NYA, malah ada suara-suara yang berani mencabar Allah sekarang ini.

Tidak menolak kejadian aneh tersebut adalah salah satu petanda akhir zaman, sudah banyak perkara-perkara lain yang disebutkan oleh Baginda Rasulullah telah berlaku.

Sudah banyak petanda akhir zaman berlaku, hukuman yang pernah diturunkan Allah pada kaum-kaum terdahulu juga sudah terjadi pada zaman sekarang.

Rasulullah ada menyebut, akan ada orang tenggelam dalam bumi, sudah berlaku kejadian manusia mati tenggelam dalam tanah runtuh, gempa bumi juga semakin kerap berlaku, tiap-tiap bulan kita mendapat berita pasti ada gempa bumi yang berlaku.

Anak-anak zina juga semakin ramai, sudah berpuluh-puluh ribu, dunia juga sudah ada angin ‘sar-sar`, angin ‘sar-sar` ini ialah angin batu, sekarang ini sudah berlaku bencana ini, pada zaman dahulu angin ‘sar-sar` ini diturunkan Allah kepada ummat Nabi Luth.

Justeru itu ummat Islam perlulah mengambil iktibar akan setiap kejadian yang berlaku dan bermuhasabah diri serta kembali kepada agama Allah yang sebenar sebagaimana yang disampaikan oleh Baginda Rasulullah s.a.w.

*************************
Ada potongan Hadith Rasulullah yang menyatakan tentang huru-hara besar akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan, di mana akan menyebabkan semua orang terjaga dari tidurnya.

Hadith ini menggambarkan akan ada suatu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan ia kiamat tetapi huru-hara tersebut akan melenyapkan ummat manusia di atas muka bumi ini sebanyak dua pertiga, yang tinggal hanya satu pertiga sahaja.

Adakah kita semua ini tergolong dalam satu pertiga itu? Peristiwa ini pasti akan berlaku mengikut hadith Rasulullah.

Hadith ini diriwayatkan daripada Nu’aim bin Hammad bahawa Rasulullah pernah bersabda : Bila tiba muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itu.
Kami bertanya : suara apakah itu ya Rasulullah?
Rasulullah menjawab : ‘suara keras` di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa.
‘Jika kalian melaksanakan solat Subuh  pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian`.
‘Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah : Mahasuci Al-Quddus, mahasuci Al-Quddus, Rabb kami al-Quddus, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa`.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics