PEMIKIR UMMAH

Friday 13 January 2012

Kala Terbit Cinta



Kala Terbit Cinta sebuah drama bersiri yang disiarkan oleh TV Hijrah yang bersiaran setiap hari Isnin hingga khamis bermula  jam 2.30 petang sehingga  jam 3.30 petang. Sebuah drama yang menarik untuk dikongsikan bersama-sama sahabat pembaca.

Apa yang best sangat yerk?

Best ke tak best yang tu hal lain, tapi seronok juga. Apa nyer tidak, jarang sekali untuk bertemu dengan drama-drama sebegini, walaupun banyak cerita Islamik yang di import dari Indonesia, seperti filem ayat-ayat cinta, ketika cinta bertasbih 1 dan 2. Ini berbeza sama sekali dengan apa yang ditekankan oleh pengarah (bagi pandangan ku), dalam cerita Kala Terbit Cinta ini berbanding dengan filem Islamik keluaran Indonesia.


Ceritanya sentiasa menekankan aspek aurat.....pemakaian yang cantik tetapi masih menutupi aurat. Memang tidak sempurna, tapi......... paling kurang lebih baik berbanding cerita-cerita lain yang mendedah aurat sana-sini. Sekalipun tidur, ke bilik air,  dan ketika sakit di hospital, tudung yang melebihi paras dada sentiasa dikenakan. Cerita keluaran Indonesia tidak sebegini rupa. Penekanan tabarruj  juga tidaklah berlebihan terlampau sangat.

Pemakain jubah dan baju kurung sahaja yang ditampilkan dalam cerita tersebut, walaupun permulaannya wanita tersebut berpakaian seluar dan t-shirt bagi membawa gambaran ketika dia dalam kejahilan (untuk seketika waktu sahaja). Bab ketika ini tidak dinafikan ia sama sekali adalah salah. Jika hendak dibandingkan filem Islamik lain, berpanjangan ia ditayangkannya. Tetapi masih memastikan wanita tersebut t-shit berlengan panjang, tidak menayangkan ketiaknya....yang selalu dipakai dalam drama-drama melayu yang lain.

Apa yang paling menarik minatku untuk berkongsi bersama sahabat pembaca dalam cerita ini, aspek MAHRAM juga ditekankan di dalam cerita tersebut. Itu pun bagi mereka yang ambil peduli atau cakna dalam menonton sesebuah cerita, bukan menonton sekadar untuk hiburan jiwa mereka.

Apa yang ditekankan mahram dalam cerita tersebut?

Ha! kalau menonton sekadar hiburan, mereka takkan jumpa punya. Iaitu dari segi bersalaman. Walaupun dalam cerita tersebut mereka adalah anak-beranak, tetapi aspek berpelukan da bersalaman sesama keluarga tidak diarahkan dalam cerita tersebut. Sekadar anak perempuan dengan ibu sahaja berpelukan dan bersalaman. Kalu anak lelaki dengan ibunya, tidak ada salam-salam lah.

Mesti terlintas dalam fikiran sahabat pembaca, ia akan menampakkan plot penceritaan itu akan jadi tidak beradab. Tidak sama sekali. Itu satu tanggapan yang salah.

Masih lagi boleh membawa mesej hormat pada ibu-bapanya, bercakap dengan nada yang rendah dan lembut, hormat ibunya. Mengangkat barang-barang ibunya. Minta izin hendak ke mana-mana. Jadi aspek bersalam dengan bukan mahram dapat dielakkan. Kerana apa ditekankan begitu oleh pengarah, semestinya diluar dari cerita tersebut mereka bukanlah ada hubungan satu keluarga pun. Jadi mereka bukanlah mahram.

Tahniah ku ucapkan kepada pengarah filem Kala Terbit Cinta kerana berjaya membawa penceritaan yang menarik tanpa menggadaikan syariat Allah. Berharap pengarah-pengarah sebegini yang diharapkan dapat dilahirkan dalam industri penfileman. Tahniah!!!

p/s : bagi mereka yang tidak dapat lihat di kaca televisyen boleh lihat (www.tvhijrah.com)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics