PEMIKIR UMMAH

Saturday 11 February 2012

Sadis, Katenyer,... Sasterawan Negara



Tokoh Sastewanan Negara, Datuk A. Samad Said yang kini berusia hampir 77 tahun dan telah menghasilkan 63 karya tetapi hanya mempunyai wang simpanan dalam bank sebanyak RM400 sahaja, dibandingkan beliau dengan tokoh politik yang masih berkuasa dan ghairah mengaut harta untuk keluarga mereka.

Petikan di bawah ini, ku petik dari ucapan beliau ketika di Majlis Makan Malam Bersama Pemimpin pakatan dan NGO, di Geliga, Kemaman baru-baru ini.

Beliau berkata jika Melayu tidak membuat perubahan bangsa Melayu akan terus menjadi miskin walaupun pemimpin negara dimonopolikan bangsa Melayu.

Pemimpin negara berbangsa Melayu sendiri yang mengatakan orang Melayu terancam, tetapi apa yang mereka lakukan untuk mengatasi perkara tersebut.

Selain itu, beilau mengakui golongan sasterawan tidak harus menjadi tukang tulis sahaja, tetapi perlu berada di tengah rakyat dan di sisi pimpinan untuk bersama-sama melakukan perubahan.

Oleh kerana pemimpin U.M.N.O terlalu mengagungkan bahasa Inggeris, adalah lebih baik mereka, dari peringkat atas hingga ke bawah, berbincang dalam bahasa Inggeris sahaja.

Dan dalam kempen mereka pada masa akan datang juga, mereka kena gunakan bahasa Inggeris, jangan guna bahasa Melayu. Kalau nak bermesyuarat pun gunalah bahasa Inggeris kerana bahasa dan minda mereka adalah Inggeris.

Apakah hanya untuk mendapatkan undi dan kuasa, mereka guna bahasa Melayu, tetapi bila dapat kuasa mereka akan buang bahasa Melayu. KALAU ADA KEMPEN MEREKA, KITA PERLU BERANI MENJERIT KEPADA MEREKA, CAKAPLAH BAHASA INGGERIS.


peringatan :
nama penuh (^_^)
United Malays National Organisation (U.M.N.O)


sangat-sangat sesuai kan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Get ISLAMIC-Graphics