Assalamualaikum wbt.
YB Datuk Dr Hasan Mohamed Ali yang saya hormati,
Saya kira tidak perlulah saya perkenalkan diri saya memandangkan Datuk
merupakan tokoh dan sahabat yang saya kagumi. Saya kira, Datuk juga tetap
menganggap saya sebagai kenalan rapat Datuk sekeluarga.
Secara ikhlas, saya mula mengkagumi Datuk sebagai motivator semenjak saya di
bangku sekolah lagi, sehinggalah Datuk menceburkan diri ke dalam bidang
politik. Walau bagaimanapun kekaguman saya tidaklah menjadi penghalang untuk
saya menyatakan sedikit pandangan terhadap pendirian Datuk mutakhir ini
berdasarkan neraca ilmu dan keadilan.
Kesedaran bahawa apa Datuk lemparkan kepada mantan parti Datuk sendiri, iaitu
Pas di dalam kenyataan-kenyataan Datuk di media dan juga lewat ceramah-ceramah
yang bercanggah dari amanah keilmuan dan kebenaran, maka saya terdorong untuk
menulis surat terbuka ini.
Sebagai ahli akademik yang mengkaji bidang gerakan Islam, politik Islam dan
juga Usul al-Fiqh, saya berasa terpanggil untuk mengarang surat terbuka ini
kepada Datuk untuk menilai beberapa kenyataan dari pertimbangan ilmu dan
kacamata ilmiah di dalam bidang pengkajian saya.
Saya kira tulisan surat terbuka saya sebagai ahli akademik ini adalah
tanggungjawab saya kepada kejujuran terhadap disiplin ilmu yang dipikul dan
bukannya sebagai ahli politik.
Saya bukanlah ahli parti Pas, yang tampil membela parti dari serangan Datuk.
Maka saya bertegas menyatakan apa yang ditulis ini hanyalah semata-mata
pandangan orang luar dan ahli akademik yang neutral dan tidak berpihak, baik
kepada Datuk mahupun kepada parti yang memecat Datuk.
Saya kira Datuk mungkin telah maklum dengan pencapaian gerakan-gerakan
Islam moderat di utara Afrika seperti Ikhwan Muslimun di Mesir, parti Ennahda
di Tunisia, parti keadilan dan pembangunan (PJD) di Morocco dan juga
parti-parti Islam lain selepas kebangkitan rakyat.
Kemenangan kesemua gerakan-gerakan tersebut secara empirikalnya seperti
dianalisis pakar politik di rantau berkenaan merujuk kepada tiga perkara utama:
‘Wacana Islam moderat yang segar’; Kesediaan perkongsian kuasa dan juga
pengaruh rakyat melalui jaringan kerja kebajikan dan juga pendidikan yang
menyeluruh, berterusan serta meluas.
Apa yang dimaksudkan dengan wacana moderat segar ialah kemampuan
gerakan-gerakan tersebut untuk menawarkan apa diperluan oleh rakyat dan
sesebuah negara di dalam pendekatan mereka.
Wacana moderat juga telah memperlihatkan bagaimana gerakan-gerakan Islam, tidak
lagi memaksakan apa yang mereka mahukan atau percaya ke atas rakyat tanpa
kerelaan majoriti.
Maka, di dalam wacana baru mereka, gerakan-gerakan Islam tidak lagi menawarkan
retorik ‘Dawlah Islamiyyah’ (Negara Islam) yang agak bersifat utopia dan tidak
tentu apakah modelnya. Mereka juga tidak menawarkan hukuman jenayah Islam
‘secara paksaan’ seperti yang pernah dilakukan Taliban di Afghanistan, sebelum keadaan
ekonomi dan kebajikan yang kondusif disediakan di dalam negara mereka.
Mereka juga tidak mempamerkan diri sebagai penghukum, tetapi mereka muncul
sebagai pembawa harapan, pejuang kebebasan dan pelaksana keadilan setelah
rakyat ditindas dan dizalimi selama berdekad-dekad lamanya oleh para diktator.
Perkara ini telah membuatkan ramai pengkaji Barat mula mengatakan bahawa
golongan ini telah merubah sikap dan prinsip mereka, lantas menggelar fenomena
ini sebagai post-Islamism (pasca-Islamisme).
Saya konsisten untuk tidak menyokong istilah pasca-Islamisme yang sarat
dengan makna neo-kolonialisme. Hakikatnya gerakan-gerakan Islam yang terlibat
tidak pernah merubah prinsip. Mereka juga tidak meninggalkan landasan
perjuangan, apatah lagi mengubah pendirian.
Wacana ini juga bertunjangkan konsep Maqasid al-Shariah dan melihat ajaran
Islam dari aspek yang holistik, terutamanya aspek moral dan keadilan. Gelombang
perubahan pada pendekatan inilah yang telah melanda kebanyakan gerakan Islam di
seluruh dunia mutakhir ini, tidak ketinggalan Pas yang Datuk pernah sertai
dahulu.
Gelombang ini sekali gus melenyapkan pengaruh model Iran.
Realitinya kini, gerakan-gerakan Islam moderat yang wujud lebih memilih
ruang demokrasi untuk membawa perubahan.
Mereka juga melaungkan pembentukan negara sivil milik semua warga dengan
menjamin kebebasan politik, penegakan keadilan, hak upaya masyarakat sivil, hak
wanita, tatakelola yang baik, kebajikan rakyat yang terpelihara, ekonomi yang
lebih berdaya saing serta bebas dari korupsi, pecah amanah dan rasuah, serta
perkongsian kuasa bersama rakyat dari segala lapisan dan kumpulan.
Menurut kajian saya ke atas wacana baru Pas, terutamanya melalui konsep ‘Negara
Berkebajikan’, Pas juga tidak terlepas dari arus perubahan ini. Jika Datuk
merasakan pendekatan baru Pas ini bermakna Pas telah meninggalkan perjuangan
Islamnya, saya kira Datuk tersilap. Perubahan pada Pas bukanlah kerja parasit
sepertimana yang didakwa, tetapi ianya merupakan satu dinamisme tabi’i bagi
sebuah gerakan Islam yang matang.
Jikalaulah parasit yang telah menyebabkan perubahan pada Pas, maka pastinya
kesemua gerakan Islam di Utara Afrika dan Asia Barat, termasuk Ikhwan Muslimin
di Mesir dan juga parti Ennahda juga telah dilanda parasit.
Timbul dilema di dalam pemikiran saya, apakah pemimpin dan tokoh ideologi
gerakan Islam sedunia, Rashid Ghannoushi yang telah mencetuskan wacana gerakan
Islam yang baru itu juga telah dijangkiti parasit?
Apakah mungkin Datuk ingin mengatakan Rashid Ghannoushi yang merupakan sumber
inspirasi perubahan fikrah pada gerakan-gerakan Islam moderat sedunia itu pula
merupakan bapa parasit?
Yakinlah Datuk, sepertimana gerakan-gerakan tersebut berjaya mendapatkan
majoriti undi di dalam pilihan raya di negara-negara mereka kerana pendekatan
baru ini, Pas juga sedang meniti langkah tersebut.
Inilah yang ditakuti oleh Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN). Pihak lawan
tidak mahukan Pas mendapat sokongan majoriti masyarakat Islam dan bukan Islam
di Malaysia. Pihak lawan mahu Pas kekal sebagai parti kampung milik pak lebai
dan pak haji.
Pihak lawan juga tidak mahu Pas bangkit sebagai parti milik semua rakyat
Malaysia, mereka lebih selesa Pas dikenali sebagai parti ekstrimis dan
fundamentalis yang hanya tahu memotong tangan orang sahaja. Hanya dengan wacana
Islamis global yang baru ini sahajalah niat buruk mereka akan terhalang.
Malang sekali apabila Datuk pula yang mula bercakap senada dan seirama dengan
pihak lawan menentang perubahan pada Pas.
Lebih malang lagi kini Datuk menjadi suara pihak lawan untuk memaksa Pas
kembali ke kerangka persepsi lama rakyat terhadap mereka yang dipolitikkan Umno
dan BN.
Saya yakin, di dalam Pas masih terdapat segelintir yang termakan umpan
Datuk lantas mempercayai kewujudan parasit.
Mereka ini golongan yang ikhlas tetapi hanya kurang mendapat pendedahan
terhadap dunia luar sahaja. Ada di antara mereka juga yang berkepentingan,
lantas menggunakan hujah Datuk untuk kekal berpengaruh, tetapi saya yakin
mereka ini teramat kecil bilangannya.
Melalui pengamatan saya, Pas akan terus menggalas harapan rakyat dan juga
kefahaman Islam yang sebenar berteraskan wacana baru gerakan Islam sedunia
untuk menempuh hari muka mereka. Seperkara yang perlu Datuk ketahui, wacana
baru gerakan Islam moderat ini juga telah mendapat restu dari para ulama
terkemuka seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Dr Tawfiq al-Wa’ie, Dr Rashid
al-Ghannoushi. Amat kasihan kerana Datuk tidak dapat bersama lagi dengan
realiti baru ini.
Apabila melihat kepada isu ‘Negara Berkebajikan’ pula, pada hemat saya,
setelah meneliti dokumen ‘Negara Berkebajikan’ Pas dan membandingkannya dengan
manifesto parti-parti Islam moderat lain di dunia Arab, saya mendapati Pas
ternyata senada dengan mereka yang telah berjaya di negara masing-masing.
Saya berkeyakinan gagasan ‘Negara Berkebajikan’ merupakan satu langkah drastik
Pas di dalam membawa perubahan dan menyuarakan persiapan mereka untuk muncul
sebagai alternatif kepada parti pemerintah yang sedia ada.
Prinsip-prinsip konsepsual ‘Negara Berkebajikan’ yang dibentangkan di dalam
dokumen tersebut dan juga cadangan mekanisme perlaksanaannya merupakan satu
anjakan paradigma bagi sebuah gerakan dakwah dan parti politik yang telah
matang seperti Pas.
Jelas sekali Pas sudah melayakkan dirinya untuk menyertai gelombang perubahan
yang melanda gerakan Islam di seluruh dunia dengan membuktikan bahawa golongan
Islamis mampu dan bersedia untuk berkongsi kuasa dan memerintah di dalam
kerangka demokrasi dan tatakelola yang baik. Malangnya, hal ini tidak disambut
positif Datuk, malah dipandang sinis.
Melihat kepada isu hudud yang Datuk anggap telah ditinggalkan Pas, saya
kira itu juga agak kurang tepat.
Sebagai sebuah parti Islam, saya berpendapat Pas dilihat amat konsisten
memperjuangkan apa yang mereka yakini, iaitu kewajipan melaksanakan hukum
hudud. Apa yang menarik ialah pendekatan Pas yang terbuka untuk membicarakan
isu tersebut di ruang umum dan bersedia untuk meyakinkan rakyat melalui proses
pendidikan dan dakwah adalah sesuatu yang patut dihargai.
Pendekatan diplomasi Pas ini harus dihormati kerana ia mencerminkan sikap
professionalisme Pas dan keterbukaan para pimpinannya. Saya kira kerana sikap
konsisten Pas inilah yang menyebabkan parti itu telah berjaya meraih sokongan
ramai bukan Islam melalui ‘Kelab Penyokong Pas’.
Akhir kata, jika Datuk benar-benar ingin memperjuangkan aqidah dan
memerangi gejala murtad yang dikatakan sebagai mengancam umat Islam di
Selangor, saya mempunyai pelan tindakan yang boleh Datuk lakukan berdasarkan
kekuatan yang ada pada diri Datuk.
Sebagai seorang motivator yang begitu meyakinkan dan berupaya bermain dengan
emosi orang ramai, saya rasa sudah sampai waktunya Datuk untuk turun padang
bertemu dengan mereka yang didakwa murtad berdasarkan senarai yang rakan-rakan
Datuk miliki.
Mungkin juga Datuk boleh menggunakan kemahiran tersebut juga untuk berdakwah
kepada mat-mat rempit, tahi dadah, remaja berpeleseran yang terdapat di dalam
negeri Selangor secara sukarela tanpa sebarang bayaran.
Jika dulu mungkin Datuk sibuk dengan tugas exco, kini Datuk lebih mempunyai
waktu lapang. Buktikanlah kata-kata Datuk yang ingin menjaga aqidah itu.
Saya kira Datuk juga boleh berdakwah di Hard Rock Café menyeru umat Islam agar
bertaubat dan menghayati agama Islam. Saya pasti pemilik Hard Rock Café tidak
akan menghalang kerja murni Datuk itu.
Saya yakin 10,000 atau lebih orang yang turut berHIMPUN bersama Datuk untuk
menyelamatkan aqidah umat Islam boleh Datuk kerahkan dari seluruh negara untuk
sama-sama turun padang demi menyelamatkan aqidah umat Islam secara praktikal.
Saya amat meyakini, jika Datuk berdakwah seperti itu, Datuk akan tetap dikenang
kawan ataupun lawan sebagai ‘pejuang aqidah yang sebenar!’.
Dr Maszlee Malik
Ahli Akademik Politik Warga
UIAM
No comments:
Post a Comment